fbpx

Skyd til tops med content, der ranker på Google

Følgende indlæg er udarbejdet af Peter Lauritsen fra TEXTA, som er et content marketing-bureau med base i Aarhus. Peter arbejder som CCO og er ansvarlig for det strategiske arbejde for en række større kunder, fx Miinto, Møblér og TC Group.

Content er efterhånden kongen i et marketingspil, der favner bredt og inkludere mange metoder og spilleregler. Vil du til tops på Google, kommer du ikke uden om content. Det er nemlig en af grundstenene til, at du bliver vist på den eksklusive del af rangstigen.

Men hvordan kommer du til tops på Google med killer content? Det får du svar på her. Du får nogle helt lavpraktiske råd til, hvordan du selv kan finpudse dit content, således det bliver attraktivt for Google at kigge nærmere på.

Optimeret content gavner både organisk og paid trafik

Inden vi kommer alt for godt i gang, skal du først lige have en fornemmelse af, hvornår det er relevant for dig at give dit content lidt ekstra kærlighed.

Når vi taler om content, der skal ranke på Google, tænker langt de fleste på organisk trafik. Bevares. Content marketing er også en stor del af det at blive vist organisk på Google. Dit content er dog i lige så høj grad vigtigt, når du ønsker trafik fra betalte annoncer på Google.

Dette gælder især, når du kører med tekstannoncer. Læs mere om de forskellige Google Ads-typer her.

Ved tekstannoncer linker du i din annonce videre til en landingsside på din hjemmeside. Det er på denne side, at det er vigtigt, at du har optimeret dit content. Dette skyldes, at kvaliteten af dit content på din landingsside bliver inkluderet i Googles samlede vurdering af din tekstannonce.

Google kigger nemlig på en kvalitetsscore, hvor du skal gå efter en så høj score som muligt. Det giver nemlig lavere annoncepriser og højere ranking på Google.

Uanset om du har fokus på organisk, paid eller begge former for trafik, er det derfor vigtigt, at du arbejder med dit content på landingssiden. Det kan i den grad betale sig i sidste ende.

Det vigtigste aspekt – tag udgangspunkt i de rigtige søgeord

Lad os nu kigge lidt nærmere på det content, som du skal have på din landingsside. Inden du kommer alt for godt i gang på tastaturet, skal du have fundet relevante søgeord. Ved at inkludere de rigtige søgeord i din tekst, sikrer du, at din landingsside bliver vist på Google på relevante søgninger.

Når du skal finde relevante søgeord, er det mest optimale at foretage en søgeordsanalyse. Der er lidt arbejde i det, men det er det, der sikrer, at du får de rigtige søgeord med og ikke bare gætter i blinde.

Der findes flere gode værktøjer, der kan være værd at benytte. Det kan for eksempel være Ahrefs, hvor du kan benytte deres ’Keyword Explorer’. Benytter du denne løsning, kan du gå til opgaven ved at indtaste en overligger for emnet på din landingsside.

Lad os antage, at du har en webshop, hvor du sælger køkkenudstyr. Du har en landingsside med gryder, som du gerne vil have til at ranke i toppen på Google. For at komme i gang med din søgeordsanalyse indtaster du søgeordet ’gryder’ som overligger. Det kaldes også for et ’parent keyword’.

Du får nu en masse forslag til relaterede søgeord, der har med ’gryder’ at gøre. Nu gælder det for dig om at udvælge alle dem, der på den ene eller anden måde relatere sig til de produkter, du har på din landingsside. I denne første omgang vil du ende med en lang liste med søgeord

Udvælg de rigtige søgeord til dit content

Når du har din lange liste med søgeord, er det vigtigt, at du får sorteret og prioriteret. Ellers ender du med at skyde med spredehagl uden at ramme noget som helst.

Der er flere metrics, du kan vurdere et søgeord ud fra. Nogle af de mest almindelige er:

  • Volumen – antal søgninger i gennemsnit pr. måned for søgeordet
  • Cost per click (CPC) – Et estimat for klikprisen for søgeordet
  • Keyword difficulty – søgeordets konkurrence på en skala fra 1 til 100
  • Clicks – antal klik i alt pr. måned for søgeordet.

CPC og keyword difficulty skal helst være så lav som mulig, hvor volumen og clicks helst skal være så høj som muligt. Det gælder nu om at sortere dine søgeord efter, hvilke der er relevante for din underside, og hvilke der ikke er ud fra ovenstående parametre. 

Måske sidder du nu tilbage med en god håndfuld søgeord, der er relevante for dig. Det er disse, du skal anvende i dit content.

Gør dit content til en delikat mundfuld for Google ved at krydre teksten med dine søgeord

Nu kan du komme i gang med dit content til din landingsside. Her er det vigtigt, at du tager udgangspunkt i dine udvalgte søgeord og bruger dem strategisk.

Det betyder, at det er vigtigt, at du har dem i dine over- og underoverskrifter – også kaldet din H1’er og dine H2’ere. Derudover skal dine søgeord også indgå i din brødtekst.

Når du skal inkludere dine søgeord i din tekst, er det vigtigt, at de indgår helt naturligt. Det betyder også, at du ikke skal fylde din tekst med dine søgeord alt for mange gange. Det kaldes også for keyword stuffing, når dine søgeord indgår for meget i din tekst.

Udsætter du din tekst for keyword stuffing, vil Google straffe dig for det med en dårlig placering på Google. Det er derfor vigtigt, at du finder en naturlig balance. En tommelfingerregel er, at du benytter dit søgeord 1-2 % i din tekst. Har du for eksempel en tekst på 1.000 ord, skal dit søgeord indgå 10-20 gange.

Komponér en tekst af den rette længde

Vil du til tops på Google, har længden på dit content også en afgørende betydning. Det er dog lidt af en balancegang at finde ud af, hvor lang en tekst, der skal til. For nogle undersider vil 500 ord være mere end rigeligt. For andre skal der flere tusinde ord til for at stryge til tops.

Det er konkurrencen på dit/dine søgeord, der afgør længden. Jo hårdere konkurrence der er på søgeordet, desto længere skal din tekst være.

Kigger du tilbage på din søgeordsanalyse kan din keyword difficulty være et godt pejlemærke, da det siger noget om, hvor hård konkurrencen er. Vil du have en lidt mere konkret fornemmelse af, hvor meget du skal skrive, kan du gå tilbage til gode, gamle Google.

Prøv at indtaste dit søgeord og kig lidt nærmere på de øverste resultater. Du kan med fordel læne dig op ad, hvor meget tekst der er på disse sider, når du skal finde den optimale længde.

Vil du være på forkant, skriver du din tekst lidt længere end dine konkurrenter. Det kan nemlig betyde, at du overhaler dem indenom, hvis du griber det rigtigt an. Det er dog vigtigt, at du har unikt indhold, og at der er tale om relevant indhold. Ellers giver det ikke nogen gevinst i sidste ende.

Du er nu klar til at springe ud i det. Vil du dykke lidt længere ned i, hvordan du skaber spitzen content, der ranker på Google? Få flere tips til dit content her.

Har du brug for hjælp til et projekt?

Vi brænder for at hjælpe virksomheder med at opnå digital succes.

Hjemmeside.

Enhver virksomhed er unik, og det er vores hjemmesideløsninger også. Vi skræddersyer en løsning til netop din virksomhed. Således skaber vi forudsætninger for, at din hjemmeside kan blive en effektiv, og profitabel salgskanal.

Webshop.

Det kræver en gennemtænkt og professionel webshop, hvis du vil vinde kunder blandt de mange digitale indkøbsmuligheder. Der er rigtig mange aspekter af en god webshop, og dem indtænker vi i hele udviklingsprocessen.

Virksomheder vi har skabt resultater med

Martin Thorborg

Martin Thorborg

Nilpeter

Nilpeter A/S

Heart Art

Heart Art

acti-Chem

acti-Chem A/S

Icreon

Icreon Ltd.

Froggaming

Froggaming

Anja Thy

Anja Thy

Skarpt

Skarpt

Bellas Klædeskab

Bellas Klædeskab

Holistic House

Holistic House

Travelscoop

Travelscoop

Aalborg Fodklinik

Aalborg Fodklinik

Skal vi skabe succes sammen?

Lad os starte med en helt uforpligtende samtale om dit projekt.

Professionelt webbureau

Tusind tak for din henvendelse. Vi ser frem til at høre om dit projekt.